De 24 uurs Buurtlijn gaat uitbreiden

In heel stadsdeel Zuid directe hulp voor kwetsbare mensen. Van telefoonlijn al binnen 1 jaar veelvuldig gebruik gemaakt.

De Buurtlijn is een telefoonnummer dat ouderen en kwetsbare buurtbewoners uit Stadsdeel Zuid 24 uur per dag kunnen bellen met al hun vragen en problemen op het gebied van zorg en welzijn. De Buurtlijn ging 15 september 2014 van start in De Pijp en de Rivierenbuurt. Omdat al veel buurtbewoners er gebruik van maken, breiden we vanaf september uit naar heel Stadsdeel Zuid.

Ouder worden, maar ook het hebben van een psychische, sociale of fysieke beperking gaat vaak gepaard met verkleining van het netwerk van familie, vrienden en bekenden: je kent steeds minder mensen. De familie woont niet altijd om de hoek.

Soms zit het dan even niet mee. U bent bijvoorbeeld ziek, heeft een boodschap nodig en kunt hier echt niemand voor vinden. De rookmelder blijft maar piepen. Of u heeft thuiszorg maar de medewerkster heeft geen tijd om een keer met u naar buiten te gaan. U durft niet meer alleen te wandelen of een boodschap te halen. Misschien wilt u wel eens per week met andere mensen eten of een cursus volgen. Of u heeft behoefte om gewoon even uw hart te luchten.

Ook als u mantelzorger bent en het u even teveel wordt kunt u contact opnemen. De telefoon wordt aangenomen door speciaal daartoe opgeleide vrijwilligers. Op de achtergrond zijn altijd professionals van de organisatie voor personenalarmering ATA aanwezig.

Iedereen kan bellen, u hoeft geen lid te zijn van de Buurtlijn en het is gratis. U betaalt alleen de normale gesprekskosten.

Het telefoonnummer is 020 592 34 59. De Buurtlijn is een samenwerkingsverband tussen welzijnsorganisatie Combiwel en organisatie voor personenalarmering ATA.

 Voor meer informatie kunt u bellen of mailen naar Helga Spel: 06 14 59 15 68 - h.spel@combiwel.nl.